מאמרים חדשים



תמ”א 38

1025 צפיות

צווארי הבקבוק של ההתחדשות העירונית: מדוע פרויקטים נתקעים וכיצד לפרוץ את החסמים – ניתוח כלכלי-רגולטורי-חברתי

התחדשות עירונית בישראל אינה עוד רק יוזמה מקומית או פתרון נקודתי לבניינים בודדים; היא הכרח לאומי ואורבני. היא חיונית לחיזוק מבנים מפני סכנות סייסמיות, להגדלת היצע הדיור באזורי הביקוש הצפופים, ולשדרוג כולל של המרקם העירוני הוותיק. החזון הוא יצירת מצב שבו כל בעלי העניין – הדיירים, היזמים, הרשויות המקומיות והמדינה – יוצאים נשכרים. אלא שהדרך להגשמת חזון זה רצופה מהמורות. בפועל, חלק ניכר מפרויקטי ההתחדשות העירונית מתעכבים, נתקעים או אף מתבטלים לחלוטין, עוד בטרם הונחה אבן הפינה. הבנת החסמים המרכזיים המעכבים את התקדמות הפרויקטים, ופיתוח אסטרטגיות להתמודדות עמם – קריטיים להאצת קצב ההתחדשות העירונית בישראל ולמימוש הפוטנציאל העצום הגלום בה.

מאמר זה צולל לעומקם של שלושת צווארי הבקבוק המרכזיים המעכבים פרויקטי התחדשות עירונית, ומנתח את ההיבטים הכלכליים, הרגולטוריים והחברתיים שלהם, תוך הצגת פתרונות אפשריים ודוגמאות מהשטח.

צוואר בקבוק מספר 1: המבוך הרגולטורי והבירוקרטיה המכבידה

  • האתגר: תהליכי תכנון ורישוי פרויקטי התחדשות עירונית הם מורכבים וארוכים ביותר. הם כרוכים בקבלת אישורים ממספר רב של גופים סטטוטוריים (ועדות תכנון מקומיות ומחוזיות, משרדי ממשלה שונים, רשות הכבאות, פיקוד העורף, תאגידי מים וביוב, חברת חשמל, ועוד) וכל גוף כזה פועל על פי תקינה ונהלים משלו. התיאום בין הגופים השונים לקוי לעיתים קרובות, דרישות מתנגשות, ולוקח חודשים ארוכים, אם לא שנים, לקבל את כל האישורים הנדרשים לשם הוצאת היתר בנייה. עיכובים אלו מגדילים את אי-הוודאות, מייקרים את עלויות הפרויקט (עלויות מימון, עלויות שכר דירה חלופי ממושכות), ומייאשים את היזמים והדיירים כאחד.
    • דוגמה מהשטח: פרויקטים רבים ברחבי הארץ מעידים על עיכובים ארוכים בשלב הרישוי. פרויקט ברחוב בלפור בבת ים, שנדון בוועדות התכנון במשך תקופה ארוכה במיוחד תוך התמודדות עם התנגדויות רבות, הוא דוגמה קלאסית למורכבות הבירוקרטית ולפוטנציאל העיכובים בשלב זה.
  • הפתרונות האפשריים (ומה שהרגולציה מנסה לקדם):
    • פישוט רגולטורי והתאמת תקינה: קידום שינויי חקיקה ותקינה שיפשטו את תהליכי הרישוי ויאיצו אותם, תוך התאמה למאפיינים הייחודיים של התחדשות עירונית.
    • "מסלול ירוק" ו"חלון אחד": הקמת מסלולי רישוי מזורזים וייעודיים לפרויקטי התחדשות עירונית ברשויות המקומיות, ויישום מודל "חלון אחד" שירכז את הטיפול בכל האישורים הנדרשים תחת גורם מתכלל אחד (ברשות או במערך ארצי), במקום פיצול הטיפול בין גופים רבים. חוק ההתחדשות העירונית ותיקונים שונים מנסים לקדם מודלים כאלה.
    • דיגיטציה ומאגרי מידע: שיפור ממשקים דיגיטליים בין הרשויות השונות, יצירת מאגר ידע ארצי נגיש עם מידע, תקדימים ונהלים, שיסייעו בייעול תהליכי הגשת בקשות וקבלת אישורים.

צוואר בקבוק מספר 2: המורכבות החברתית והתנגדות דיירים

  • האתגר: פרויקט התחדשות עירונית משנה באופן דרמטי את סביבת המגורים של דיירים, שרבים מהם מתגוררים בבניין שנים ארוכות וקשורים אליו רגשית. התהליך כרוך בשיבוש שגרת החיים (רעש, אבק, הפרעה לנגישות במהלך הבנייה, או פינוי לדיור חלופי בפינוי בינוי), ועלול לעורר חששות ופחדים: שינוי צביון הבניין והשכונה, פגיעה בפרטיות (כמו חסימת נוף או בנייה קרובה מדי), חשש מליקויי בנייה עתידיים, אי-וודאות לגבי לוחות זמנים, ולעיתים גם חוסר אמון ביזם. חששות אלו עלולים להוביל להתנגדות מצד חלק מהדיירים, שמכונה לעיתים "דייר סרבן" (גם אם סירובו לגיטימי), ולעכב משמעותית את השגת הרוב הדרוש לקידום הפרויקט (כפי שנקבע בחוק ההתחדשות העירונית).
    • דוגמה מהשטח: מקרים רבים של התנגדויות דיירים מתפרסמים. פרויקט ברחוב החשמונאים בחיפה, שבו חלק משמעותי מהדיירים התנגד בגלל חשש מפגיעה בפרטיות ובאיכות החיים, והוביל לעיכובים ולמכירת דירות על ידי מתנגדים, ממחיש את ההשפעה של האתגר החברתי על התקדמות הפרויקט.
  • הפתרונות האפשריים (ובניית אמון):
    • שקיפות ותקשורת יזומה: יזמים ומארגני פרויקטים חייבים לקיים תהליך שיתוף ציבור שקוף, מקיף ורציף מול בעלי הדירות, להציג את התכניות בצורה ברורה (כולל הדמיות), להסביר על התהליך, היתרונות והחסרונות, ולהקשיב לחששות ולספק להם מענה אמיתי ומניח את הדעת.
    • ליווי מקצועי בלתי תלוי לדיירים: חיוני שבעלי הדירות יהיו מלווים על ידי עורך דין מטעמם (המתמחה בהתחדשות עירונית), ומומלץ גם שמאי מקרקעין, שיסייעו להם בהבנת ההסכם המוצע, בהערכת שווי התמורות, ובייצוג האינטרסים שלהם מול היזם והרשויות. ליווי מקצועי בונה אמון ומקטין חששות.
    • הסכם התקשרות ברור ומגן: הסכם ההתחדשות חייב להיות מנוסח בצורה ברורה, מפורטת, ולכלול סעיפים המגנים על הדיירים (בטוחות פיננסיות, לוחות זמנים מוגדרים, מפרט טכני ברור, פיצוי על מטרדים).
    • מנגנוני התמודדות עם סרבנים (על פי חוק): החוק קובע מנגנונים לנקיטת הליכים משפטיים נגד דיירים המסרבים באופן בלתי סביר לקידום פרויקט (אחרי שהושג הרוב הנדרש). מנגנונים אלו נועדו למנוע ממיעוט דיירים לשתק את הפרויקט כולו, אך חיוני להשתמש בהם בזהירות ורק ככלי אחרון.

צוואר בקבוק מספר 3: כדאיות כלכלית וקשיי מימון

  • האתגר: הבסיס הכלכלי של רוב פרויקטי ההתחדשות העירונית הוא הרווח היזמי הנובע ממכירת יחידות הדיור החדשות שנבנות מעל ו/או במקום יחידות הדיור הקיימות. אולם, לא בכל בניין ולא בכל אזור הכדאיות הכלכלית ליזם מספקת. באזורי ביקוש נמוכים, במבנים קטנים במיוחד, או במגרשים עם מגבלות תכנוניות משמעותיות (למשל, לא ניתן להוסיף מספיק יחידות דיור חדשות) – עלויות הפרויקט (חיזוק, בנייה, תמורות לדיירים, רגולציה, מימון) עלולות לעלות על ההכנסות הצפויות ממכירת יחידות היזם. במקרים אלו, יזמים נרתעים מלהיכנס לפרויקט או שהמודל הכלכלי אינו בר מימוש, ובכך נמנעת התחדשות באזורים שזקוקים לה ביותר (כמו שכונות ותיקות בפריפריה החברתית-כלכלית). קשיי גיוס מימון בנקאי (הדורש בין היתר איתנות יזמית מוכחת וכדאיות כלכלית מוכחת של הפרויקט) מהווים גם הם חסם משמעותי.
    • דוגמה מהשטח: מתחם ברודצקי בתל אביב (אזור דרום העיר), שזקוק להתחדשות אך סובל ממגבלות תכנוניות וכלכליות שהפכו אותו לפחות אטרקטיבי ליזמים, הוא דוגמה לכך שחסם הכדאיות הכלכלית מונע התקדמות, גם כשהצורך קיים.
  • הפתרונות האפשריים (ותמריצים למימוש):
    • הגדלת זכויות בנייה והתמריצים: תכניות עירוניות ומדיניות רגולטורית המאפשרות הגדלה משמעותית יותר של זכויות הבנייה (הוספת קומות, הגדלת שטח דירות) באזורים בעלי כדאיות נמוכה יחסית, כדי להגדיל את הפוטנציאל הכלכלי ליזם.
    • סיוע ותמריצים ציבוריים: מתן סיוע ממשלתי או מוניציפלי (מענקים, סבסוד עלויות, הלוואות בתנאים מועדפים, שילוב קרקעות משלימות) לפרויקטים שאינם כדאיים כלכלית באופן עצמאי, אך בעלי חשיבות לאומית או עירונית (למשל, באזורים עתירי סיכון סייסמי או בשכונות ותיקות הזקוקות לשיקום).
    • מודלים יזמיים-דייריים משולבים או מימוש עצמי: במקרים מסוימים, מודלים שבהם הדיירים שותפים יותר בסיכון ובפוטנציאל הרווח (כמו מימוש עצמי או מודלים יזמיים-דייריים), יכולים להפוך פרויקט לכדאי גם כשאינו כדאי ליזם חיצוני בלבד (ראו מאמרים קודמים על מימוש עצמי).

הקשר בין החסמים: מעגל קסמים שדורש פריצה מערכתית

שלושת צווארי הבקבוק הללו אינם פועלים בחלל ריק; הם קשורים ומזינים זה את זה. ביורוקרטיה מכבידה מגדילה את עלויות הפרויקט ולוחות הזמנים, ובכך פוגעת בכדאיותו הכלכלית. כדאיות כלכלית נמוכה מפחיתה את התמריץ של יזמים להשקיע בפרויקט, גם בפתרון בעיות בירוקרטיות או חברתיות. חששות והתנגדויות של דיירים עלולים להאריך משמעותית את שלב החתימות ולעכב את הפרויקט בוועדות התכנון, מה שמוביל שוב לעיכובים בירוקרטיים ולפגיעה בכדאיות הכלכלית. פריצת החסמים דורשת אפוא ראייה מערכתית וטיפול משולב בכלל האתגרים.

תפקיד הרגולציה המתפתחת ואנשי המקצוע:

חוק ההתחדשות העירונית והרפורמות שנעשות בשנים האחרונות נועדו בדיוק להתמודד עם צווארי הבקבוק הללו. הם מנסים לייעל את הבירוקרטיה, לספק כלים להתמודדות עם סרבנות בלתי סבירה, ולהגדיל את התמריצים הכלכליים באזורים שבהם ההתחדשות מאתגרת יותר. לצד הפעולה הרגולטורית, תפקידם של אנשי המקצוע (עורכי דין, שמאים, מהנדסים, אדריכלים, יועצי תקשורת חברתית) הוא קריטי בניהול יעיל של הפרויקט, בניווט במבוך הרגולטורי, בגישור על פערים חברתיים, ובבניית מודלים כלכליים ברי קיימא.

סיכום: התחדשות עירונית – פוטנציאל אדיר הממתין למימוש דרך פריצת חסמים

פרויקטי התחדשות עירונית חיוניים לעתידן של ערי ישראל. הפוטנציאל הגלום בהם – חיזוק מבנים, הגדלת היצע דיור, שדרוג איכות החיים – הוא עצום. אולם, מימוש פוטנציאל זה תלוי באופן ישיר ביכולת להתגבר על החסמים המרכזיים המעכבים את התקדמותם: המורכבות הרגולטורית, האתגר החברתי של גיוס הסכמות דיירים, וסוגיית הכדאיות הכלכלית.

התמודדות אפקטיבית עם צווארי הבקבוק הללו דורשת שילוב של פעולה רגולטורית נחושה (המשך פישוט בירוקרטיה, הגדלת תמריצים), ניהול פרויקט מקצועי ורגיש (שקיפות ותקשורת מול דיירים, בניית אמון), ובניית מודלים כלכליים יצירתיים המותאמים למאפיינים הספציפיים של כל אזור ובניין. רק בדרך זו ניתן להפוך את ההתחדשות העירונית מחזון למציאות בקנה מידה לאומי, ולהבטיח שהיא תשרת באופן מיטבי את האינטרסים של כלל אזרחי ישראל. פריצת חסמים אלו אינה רק אתגר של ענף הנדל"ן; זהו אתגר לאומי הדורש שיתוף פעולה של כלל בעלי העניין בדרך לעתיד אורבני בטוח, משגשג ואיכותי יותר.

הערה: מאמר זה מציג ניתוח כלכלי-רגולטורי-חברתי רחב של החסמים בהתחדשות עירונית ואינו מהווה ייעוץ פרטני. פרויקט התחדשות עירונית הוא תמיד ספציפי למבנה ולמיקומו. מומלץ לדיירים או לגופים הרלוונטיים לפנות לייעוץ משפטי ומקצועי ספציפי בנוגע למצבם.

אם אתה מעוניין במידע נוסף בנושא תמ”א 38

צור קשר ונוכל להמליץ לך בחינם על ספקים מובילים בתחום